Gondolkoztál már azon, hogy szerinted milyen egy jó értékesítő?
Milyen tulajdonságokkal, készségekkel rendelkezik?...
Sok ember fejében a következő kép jelenik meg ezzel kapcsolatban:
- Egy tpikus értékesítő:
- sokat beszél
- erőszakos
- át akar verni
- a terméket tukmálja
- ha kidobják az ajtón, bemegy az ablakon
stb ...
Ezen sztereotípiák kialakulásához, ehhez a negatív képhez sajnos mi értékesítők is nagyban hozzájárultunk. Sőt, megállapítható, hogy a hollywoodi filmek többségében is hasonlóan ábrázolnak minket...
Azonban a valóság szerencsére MÁS. (Egy kiváló sales-es például kiválóan tud HALLGATNI: információt gyűjt, empatikus, odafigyel az ügyfélre.)
Mégis, akkor mitől sikeres valaki?
Ennél a pontnál említem meg a Belső- és Külső világ közötti különbséget:
- Belső világunk: azon dolgok összessége, amelyek belülről fakadnak, és a gondolati, érzelmi világunkban gyökereznek. (jellemünk, személyiségünk)
- Külső világ: Azon dolgok összessége, amiket tanulással elsajátíthatunk. (tárgyi tudás)
Siker |
|
Belső világ |
Külső világ |
- - önbecsülés - - önbizalom - - énkép (önértékelés) - - személyiség (pl. játékosság, humor) - - jellem (szavahihetőség, pontosság, becsületesség) - - HIT (termékben, cégben) - - Hogyan kommunikálunk (hangerő, hanglejtés, érzések a szavak mögött) |
- - elméleti tudás (mikor mit kell mondani) - - Hogyan épül fel egy tárgyalás, egy telefonálás - - kifogáskezelés (mit kell mondanom) - - kérdezéstechnika (milyen kérdéseket teszek fel) |
Egy betanult szöveg pl. lehet a belső és külső világunk része is: Ahogy mondjuk (pl. hittel, átéléssel) és amit mondunk. (maga a szöveg) Fontos, hogy el tudjuk adni magunkat az ügyfél előtt. Ebben segít a személyiségünk. (magabiztos viselkedés, humor, magas érzelmi intelligencia)
Meggyőződésem, hogy a siker, az eredmények nagyrészt belső dolgokon múlnak. (legalább 2/3-ad részben, bár lemérni elég nehéz :-)) A sikeres értékesítők többsége is a személyiségének, jellemének köszönhetően eredményes nagyrészt, mert többségük nem tudatosan teszi, amit tesz. Az, hogy ez miért van így, miért így alakult ki, már egy másik bejegyzés témája lesz.
Összegzés: A siker tehát nagyrészt a belső világunkon múlik. Aki hosszútávon tervez ebben a szakmában, annak erre kell koncentrálnia leginkább. A jellemünkön, személyiségünkön kell dolgozni, és mellette "nem árt" ha viszünk tudatosságot is a munkánkba, amivel sok ügyfelet teszünk boldoggá, és amivel vissza tudjuk állítani a szakma becsületét.